Miten teillä käydään kaupassa?

YDINPERHEEN ÄITI VASTAA: yleensä käyn pari kolme kertaa viikossa ja tietysti yksin , en ota lapsia mukaan kauppaan kuin pakon edessä. TAI menemme koko perheenä kauppaan, mutta isä yleensä jää lasten kanssa leluosastolle ja minä teen ostokset sillä välin. (nämä ovat oikeita vastauksia, joita olen saanut työkavereilta tai tutuilta)

YKSINHUOLTAJA ÄITI VASTAA:  Käyn yleensä kaupassa ennen, kun haen lapset hoidosta tai sitten lasten kanssa.

MINÄ VASTAAN: Käydään kerran viikossa lasten kanssa kaupassa ja kaikki osallistuu ostosten keräämiseen. MInusta siinä ei ole mitään vaikeaa. Ei siinä, että käydään kerran viikossa kaupassa tai siinä, että lapset ovat mukana. Ne ovat aina mukana, koska vaihtoehtoja ei ole. Ja ainakin he oppivat miten kaupassa käyttäydytään, minun lapsistani ei ainakaan kukaan kirjoita lehtien yleisönosastolle ja valita, kun lapset tuodaan kauppaan juoksemaan ja kirkumaan.

MInun lapseni eivät kaupassa kilju eivät juoksentele. Yleensä kuopus istuu ostoskärryissä a) koska näkee sieltä paremmin b) on niin sosiaaline ja väälitön, että lähtisi kenen kädessä vaan kaupasta ts. turvallisuussyistä. Kuopus yleensä hoitaa kauppalapun "lukemisen".

Esikoinen hakee ostoksia, mitä pyydetään ja punnitsee hedelmät ja vihannekset. Se muuten nopeuttaa huomattavasti hevi osastolla, kun ei tarvi mennä aina punnitsemaan välissä.

Esikoinen osaa myös jo ajatella mitä tarvitaan ja muistaa kauppalapusta unohtuneita tuotteita. Kassalla pakkaa tavaroita jo koriin ja kasseihin.

Mietin yleensä ruokia viikolle esim jauhelihasta tai kanasta, mutta en suunnittele mitään tiukkaa ruokalistaa. Ei minusta ole siihen, olen liian impulsiivinen sellaiseen.

Yleensä meillä on myös pakkasessa ruokaa, joten joka päivä ei tarvitse ruokaa alusta alkaen edes laittaa. 

Ja mikä parasta! Kun käy kerran viikossa kaupassa niin ei voi tehdä heräteostoksia kuin kerran viikossa! Sillä minä olen huono vastustamaan kiusausta, jos jokin uusi tuote on esim tarjouksessa/esittelyssä jne..

Myös lapset on oppineet siihen, että käymmevain  perjantaina tai lauantaina kaupassa, joten jos jääkaapissa on esim 10 jogurttia sunnuntaiaamuna ei se starkoita, että niitä pitää syödä illalla ja aamulla urakalla. Vaan niiden tulee riittää koko viikolle.

Inhoan myös ruuhkia, joten käymme kaupassa yleensä perjantai-iltana klo 19 jälkeen tai lauantai aamuna heti 9 aikoihin. Ei ole ruuhkaa, eikä joudu jonottamaan.

Näin meillä